Room Arranger, verze 3.26
Copyright © 2002-2003 Jan Adamec
Program je přednostně určen k navrhování interiéru místností.
Umožňuje umisťování nábytku, předmětů a dalších objektů.
Dovoluje s předměty dodatečně hýbat, zadávat přesně rozměry,
barvy a otáčet. Můžete si však naplánovat i celý byt,
patro domu či svou novou zahradu.
Tento soubor slouží jako stručná nápověda k programu. Doporučuji
si jej vytisknout a příležitostně přečíst. Stisknutím klávesy F1
kdekoli v programu se zobrazí tato nápověda zaostřená na odpovídající kapitolu.
OBSAH
- Licenční podmínky
- Průvodce
- Instalace a odinstalace
- Jak vylepšit kresby z minulých verzí programu
- Začátek práce, vytvoření místnosti
- Přidávání objektů
- Vrstvy
- Uživatelská knihovna
- Textové popisky
- Ukládání do souboru, tisk a export
- Prohlížení v 3D
- Přehled dialogových oken
- Vlastnosti místnosti
- Zdi místnosti
- Knihovna
- Vlastnosti objektu
- Vlastnosti textového popisku
- Seznam objektů
- Prozkoumat v 3D - nastavení
- Lokální souřadnice
- Tisk
- Možnosti
- Lokalizace
LICENČNÍ PODMÍNKY
Program je freeware a je ho tedy
možno jen volně (bezúplatně) šířit. Za používání
programu se nic neplatí.
Program je distribuován "tak, jak je" a nevztahují se na něj
žádné výslovné ani předpokládané záruky jakéhokoli druhu
(včetně předpokládaných záruk obchodovatelnosti nebo vhodnosti
ke konkrétnímu účelu).
Autoři programu nezodpovídají za žádné přímé, nepřímé, následné,
příležitostné či jiné škody vzniklé tímto programem, včetně
nedbalosti, povinných závazků nebo zrušení záruky či kontraktu,
a to i po zmínění možnosti takových škod.
Nainstalování a používání programu znamená souhlas s podmínkami v této licenci.
Pokud nesouhlasíte s licenčními podmínkami, musíte přestat program používat
a odstranit jej ze všech svých datových nosičů.
[Obsah]
INSTALACE A ODINSTALACE
Program se dodává s instalačním programem. V něm
nechte zaškrtnuté "Additional Languages", pokud chcete používat
češtinu, a dále zvolte adresář, do kterého se má program nainstalovat.
Program spustíte zástupcem ze Start menu. Pokud už na svém počítači
máte starší verzi, neměli byste ji odinstalovávat.
Pro odinstalování spusťte program Uninstall z menu
Start-Programy-Room Arranger nebo vyberte odpovídající položku
z Start-Nastavení-Ovládací panely-Přidat nebo odebrat programy.
[Obsah]
JAK VYLEPŠIT KRESBY Z MINULÝCH VERZÍ PROGRAMU
S novou verzí programu se objevují nové prvky, pomocí kterých můžete výrazně
vylepšit své kresby vytvořené v předchozích verzích programu. Také byste si
možná měli upravit Katalog, který se při nainstalování nové verze automaticky
neopravuje. Seznam všech novinek najdete v souboru What's new, na který je odkaz
z Nabídky Start.
Místnosti až do verze 2.20
- Pokud budete chtít vidět místnost v 3D, budete muset opravit výšku a z-pozici objektů.
Místnosti až do verze 2.10
- V programu je knihovna objektů. A vy máte jen spoustu obdélníků :-).
- Volně plovoucí textové popisky přidávané jako obdélník změňte na skutečné Popisky.
Místnosti až do verze 1.11
- Zvětšete si tloušťku stěn na 10 a upravte prostor okolo místnosti
minimálně na 35. Vše v menu Místnost->Změnit rozměry.
- U obdélníků představující okna změňte ve vlastnostech typ na Okno.
- U dveří ve vlastnostech zaškrtněte Přichytit ke zdi.
Katalog až do verze 2.10
- Teď se jmenuje "Uživatelská knihovna" a pravděpodobně ho dost přebudujete.
Katalog až do verze 1.11
- U oken změňte typ na Okno a doporučuji na něm vypnout zobrazování popisku.
[Obsah]
ZAČÁTEK PRÁCE, VYTVOŘENÍ MÍSTNOSTI
Možná jako úplně první věc byste se měli podívat na
příklad. Ten otevřete z menu Místnost->Otevřít a tam
vyberte soubor Sample.mst (dodává se standardně s programem).
Odkazy na příklady jsou také dostupné z Nabídky Start.
Až se vynadíváte a případně pohrajete s objekty, vytvořte si
novou místnost pomocí příkazu menu Místnost->Nová.
Na začátku byste měli nadefinovat velikost místnosti.
To se provádí okně z menu Místnost->Změnit rozměry.
Všechna čísla v programu jsou v centimetrech, jednotku však
můžete změnit a například při návrhu letiště či rozmístění nových domů na
poli může být jednotkou jeden metr.
Viz okno Vlastnosti místnosti.
Zdi místnosti
Pokud nemáte místnost obdélníkovou nebo chcete nakreslit plánek celého
bytu, musíte použít tlačítka
Upravit zdi ve výše zmíněném okně. Zobrazí se další okno, ve kterém
můžete upravovat stávající zdi a přidávat nové. Vždy v seznamu vyberte zeď
(novou jako poslední prázdný záznam), doplňte souřadnice a tlačítkem
Uložit potvrďte změny. Zarovnání zdi znamená, jestli bude
zeď ležet nad vloženými souřadnicemi, procházet jimi, nebo ležet pod nimi.
Viz okno Zdi místnosti.
Měření
Rozměry místnosti jsou uvedeny ve stavovém řádku. Dále se
na něm zobrazuje pozice myši vzhledem k levého hornímu rohu
místnosti a použité zvětšení pohledu (viz menu Pohled).
V místnosti můžete myší měřit vzdálenosti po stisknutí tlačítka
na panelu nástrojů nebo klávesy M. Jestliže při měření budete
držet klávesu Shift, měřící úsečka bude pod úhlem, který je násobkem 45 stupňů.
Pokud nechcete, aby se po skončení zobrazovalo okno s výsledkem, druhý bod úsečky
přidejte pravým tlačítkem.
Lokální souřadnice
Můžete si také dočasně změnit počátek souřadné soustavy v místnosti
(Pohled->Lokální souřadnice).
Na stavovém řádku se pak zobrazují souřadnice vzhledem k tomuto bodu
a jsou také použity při nastavování pozice objektu, což se vám může hodit,
pokud máte naměřené vzdálenosti například od pravého horního rohu místnosti.
Viz okno Lokální souřadnice.
Do nové místnosti je vhodné jako první věc přesně umístit
okna a dveře.
[Obsah]
PŘIDÁVÁNÍ OBJEKTŮ
Nové objekty se vkládají dvojím způsobem: buď z menu
Objekty->Přidat objekt nebo kliknutím pravým tlačítkem myši
na volné místo v místnosti. Nejdříve zkuste najít objekt v knihovně.
Jestliže jste ho našli, nebo má jen odlišné rozměry (ty později můžete změnit),
Dvojklikem nebo po vybrání stisknutím klávesy Enter jej přidáte do místnosti.
Viz okno Knihovna.
Pokud jste objekt v knihovně nenalezli, tlačítkem Přidat základní objekt
se objeví okno, ve kterém můžete vybrat tvar a zadávat ostatní vlastnosti objektu.
Pokud na objekt už umístěný v místnosti najedete myší a chvíli
počkáte, zobrazí se o něm stručná informace. Kliknutím pravým
tlačítkem vyvoláte nabídku, pomocí které se
dostanete k těmto funkcím:
- Vlastnosti - editace vlastností objektu
- Duplikovat objekt - vytvoření kopie objektu
- Odebrat objekt - smazání objektu
- Umístit do vrstvy - přenesení objektu do jiné vrstvy (viz další kapitola)
- Přenést do popředí ...
- Přenést do pozadí - tyto funkce se
hodí, pokud hodláte umisťovat objekty na sebe (například
předměty na sebe, skříň nasunout pod stůl, ap.). V tom
případě je nutné je uspořádat právě pomocí těchto funkcí. Ani jedna
však neovlivňuje z-pozici objektů.
- Otočit o 90° doprava ...
- Otočit o 90° doleva ...
- Otočit o 180° - rychlejší způsob, jak upravit rotaci
Viz okna Vlastnosti objektu a
Vlastnosti textového popisku.
Výběr objektu
jestliže kliknete na objekt, stane se vybraným a nakreslí se kolem něj rohy obdélníka.
Pak můžete k manipulaci s objektem používat klávesové zkratky. Stisknutí jedné z šipek
posune objekt o jednu jednotku daným směrem, při současném držení klávesy Shift se posun 5x zrychlí.
Klávesa Delete slouží k odstranění vybraného objektu, Alt+Enter ukáže jeho vlastnosti,
Ctrl+R a Ctrl+L otáčí objektem. Další objektu můžete vybrat klávesami Page Up
a Page Down. Pokud chcete výběr zrušit, klikněte kdekoli na volné místo v místnosti
nebo stiskněte Esc. Nicméně je stále možné vybrat v jednu chvíli jen jeden objekt,
násobný výběr bude brzy přidán.
Poslední provedenou změnu pozice či vlastností objektu a místnosti
můžete vrátit příkazem Místnost->Zpět
nebo tlačítkem na panelu nástrojů.
Příkazem menu Objekty->Seznam objektů si můžete nechat
zobrazit seznam všech objektů použitých v místnosti. Kliknutím
pravým tlačítkem myši můžete objekty odmazávat a také měnit
jejich vlastnosti.
Viz okno Seznam objektů.
[Obsah]
VRSTVY
Pokud máte v místnosti velké množství objektů a některé z nich jsou umístěny
nad jinými, můžete je rozdělit do dvou (nebo více) vrstev. Pokud například máte
malé skříňky pod dlouhým stolem a chcete je vidět a aranžovat je, uděláte nejlépe,
když je dáte do oddělené vrstvy a přesunete tuto vrstvu pod vrstvu se stolem.
Dalším příkladem je věnovat jednu vrstvu rozvodům elektřiny nebo vody. Poslední
trikový příklad: nejnižší vrstva obsahuje koberce, ap. - základní obdélník 1 jednotku
vysoký. Můžete ji pak schovávat, abyste viděli mřížku.
Nejdříve si musíte zobrazit okno s vrstvami (Pohled->Zobrazit okno pro vrstvy)
a vytvořit novou vrstvu. V místnosti je vždy alespoň jedna a jedna z nich je aktivní
(je vybrána v okně s vrstvami). Nové objekty jsou přidávány právě do této vrstvy.
Do jiné vrstvy můžete objekt přesunout příkazem Umístit do vrstvy
v jeho kontextovém menu.
Pořadí vrstev také ovlivňuje z-uspořádání (nikoli pozici z) objektů v místnosti.
Všechny objekty z vyšší vrstvy jsou kresleny nad objekty z nižších vrstev
(toto uspořádání můžete měnit tlačítky v okně pro vrstvy). Abyste viděli
objekty z nižších vrstev, můžete výše položené vrstvy schovat odtržením
zaškrtávacího pole.
Odstranění vrstvy také smaže všechny objekty v něm umístěné. Proto je lepší
vrstvy slučovat. Pokud chcete odstranit jen jednu vrstvu ze tří, tu třetí schovejte
a slučte viditelné vrstvy. Všechny operace nad vrstvami jsou vratné.
[Obsah]
UŽIVATELSKÁ KNIHOVNA
V hlavní knihovně je sice mnoho objektů, ale vy byste do ní
chtěli přidat své vlastní a uchovat si jejich definici pro další
použití třeba za týden. K tomu je zde uživatelská knihovna. Najdete
ji jako první stránku knihovny při přidávání nového objektu nebo v pravé
části okna Vlastnosti objektu. Ta slouží i k tvorbě uživatelské
knihovny.
Pokud v pravé části vyberete nějaký předdefinovaný objekt,
tlačítkem Načti se jeho vlastnosti přenesou do právě
měněného skutečného objektu v místnosti.
Stejně tak můžete už vytvořený objekt tlačítkem Ulož
přenést do knihovny. Objekt by ale měl mít nějaký
rozumný přesný a přitom obecný popisek.
Uživatelská knihovna je uložena v souboru Catalog.msk
v adresáři s programem, soubor byste neměli ručně editovat.
K tomu slouží příkaz menu
Objekty->Prohlížení uživ. knihovny.
Tam můžete:
- přidávat nové: něco vyplňte vlevo a tlačítkem Ulož
vložíte do knihovny. Takto si můžete například přepsat
skutečný papírový nabídkový katalog.
- editovat existující: vpravo vyberte objekt, stiskněte
Načti, editujte vlevo a stiskněte Ulož.
- mazat nebo přejmenovávat existující: kliknutím pravým tlačítkem na objekt
a vybráním odpovídající možnosti.
Stále není možné přidávat do knihovny své vlastní složité objektu.
Viz okno Vlastnosti objektu.
[Obsah]
TEXTOVÉ POPISKY
Zvláštním typem objektu, který můžete přidat do kresby, je i textový
popisek. Přidává se podobně jako jakýkoli nový objekt buď z menu nebo
pomocí pravého tlačítka myši. Na rozdíl od běžných popisků u objektů
může ležet kdekoli v místnosti. Může být víceřádkový a hlavně mu
můžete nastavit písmo, jehož velikost se úměrně mění podle zvětšení
místnosti.
Viz okno Vlastnosti textového popisku.
[Obsah]
UKLÁDÁNÍ DO SOUBORU, TISK A EXPORT
Je velmi doporučeno, abyste si jednou za čas uložili výsledek
svého snažení do souboru. K tomu slouží několik příkazů v menu
Místnost. Soubory můžete otevírat i dvoj-klikem na ně
v Průzkumníkovi ve Windows nebo v jakémkoli jiném správci souborů
nebo přetáhnutím do okna programu.
Svůj výtvor můžete i vytisknout (Místnost->Tisk).
V nastavení své tiskárny můžete navolit, jestli se má tisknout
na výšku či šířku papíru. Ve spodní části je naznačeno (a můžete
to ovlivnit), co a kde bude vytištěno společně s obrázkem.
Viz okno Tisk.
V podnabídce Export dále můžete výsledek uložit jako obrázek
(nebojte se používat PNG formát, každý jej otevře a obrázek je přitom velmi malý),
nebo zkopírovat do schránky a následně vložit například do textového
editoru (jako je MS Word), tam vhodně zvětšíte, okomentujete a vytisknete.
Pro export i tisk se obvykle používá obrázku při zvětšení 100%
(nejpřesnější nakreslení). Můžete to ale změnit v Možnostech.
[Obsah]
PROHLÍŽENÍ V 3D
K tomu, aby vůbec mělo smysl prohlížet místnost v 3D, měli byste u objektů
ve vlastnostech nastavit jejich výšku a případně z-pozici (vzdálenost
od podlahy). K samotnému prohlížení budete potřebovat externí VRML prohlížeč,
který není součástí instalace programu. Dva z nich jsou popsány níže, oba můžete
zdarma stáhnout na Internetu, k prohlížení používají okno Internetového prohlížeče.
Prozkoumejte i jejich nápovědu, navigace ve virtuálních světech
je (než si na ni člověk zvykne) celkem obtížná. V obou se jako základ používají
pohyby myší za současného držení levého tlačítka. K prohlížení jsou tři módy:
Walk (chůze), Slide (úkroky do stran, létání nahoru), Tilt
(naklánění, otáčení), přepínání mezi nimi se děje pomocí tlačítek v prohlížeči
(viz obrázky). Pokud vypnete gravitaci, můžete létat.
Room Arranger vám vygeneruje i několik vlastních pohledů na místnost. Jsou
dostupné v seznamu Viewpoints a můžete se mezi nimi přepínat (v Cosmo Playeru)
klávesami Page Down a Page Up (doporučuji). Prvním viewpointem je startovní
pozice zadávaná v programu.
Viz okno Prozkoumat v 3D - nastavení.
Cosmo Player
Přednosti: snadnější prohlížení, pomocí tří tlačítek myši, bez nutnosti
přepínání (levé tlačítko Walk, prostření Tilt, pravé Slide)
Nastavení (Preferences, změny oproti výchozímu nastavení): v záložce
Graphics vyberte OpenGL Renderer, Direct3D někdy způsobuje občasné zasekávání
počítače a s OpenGL v tomto prohlížeči dosáhnete vyšší rychlosti a plynulosti.
Odkaz: www.cai.com/cosmo
Cortona
Přednosti: vyšší kvalita obrazu (zejména antialiasing). Je možné, že tento
prohlížeč už máte, může být nainstalován společně s MSIE 6
Nastavení (Preferences, změny oproti výchozímu nastavení): v záložce
Navigation navolte u Animate Viewpoints volbu Always a na záložce Renderer
zatrhněte u Antialiasingu Idle-time.
Odkaz: www.parallelgraphics.com
[Obsah]
VLASTNOSTI MÍSTNOSTI
Menu: Místnost->Změnit rozměry.
- Šířka, Výška
- Rozměry místnosti. Šířka jde podél osy x, výška je rozměr v ose y.
- Upravit zdi
- Zobrazí okno pro pokročilé upravování zdí
- pokud vaše místnost není obdélníková.
- Prostor okolo místnosti
- Volné místo okolo místnosti, včetně prostoru obsazeného zdmi.
Malé tlačítko vedle místa Nahoře zkopíruje hodnotu Nahoře do všech ostatních políček.
- Mřížka
- Vlastnosti mřížky, která může být zobrazena pod místností a pomůže vám
k lepšímu odhadu vzdáleností.
- Tloušťka zdí
- Výchozí tloušťka zdí. Všechny zdi v místnosti mají tuto tloušťku, ale
můžete je změnit jednotlivě v okně Zdi místnosti.
- Výška zdí (3D)
- Výška zdí v 3D pohledu.
- Název jednotky
- Jednotka. Důležitá při vkládání objektů z knihovny.
Viz také: Začátek práce, vytvoření místnosti
[Obsah]
ZDI MÍSTNOSTI
- Seznam zdí
- Vlastnosti vybrané zdi jsou zobrazeny vpravo.
Poslední položka je prázdný záznam připravený pro přidání nové zdi.
- Z, Do
- Pozice počátečního a koncového bodu v místnosti.
Výška a šířka místnosti se automaticky upraví podle vložených zdí, nemusíte
se tedy držet v číslech, které jste možná zadali před tím.
- Zarovnání
- Pozice zdí vzhledem k souřadnicím
- zeď může ležet nad vloženými souřadnicemi, procházet jimi, nebo ležet pod nimi
- Tloušťka
- Tloušťka zdi.
- Výška
- Výška zdi v 3D.
- Uložit
- Potvrdí a uloží změny pro vybranou zeď.
- Odebrat
- Odstraní vybranou zeď.
- Náhled
- Vybraná zeď je nakreslena červeně. Vybrat zeď můžete také kliknutím
na ni v tomto obrázku.
Viz také: Začátek práce, vytvoření místnosti,
Vlastnosti místnosti
[Obsah]
KNIHOVNA
Objekt přidáte dvojklikem nebo po vybrání stisknutím klávesy Enter.
- Výběr knihovny
- Knihovna je rozdělena do několika stran; toto je jejich seznam.
První stránkou je Uživatelská knihovna.
- Přidat základní objekt
- Opustí toto okno a zobrazí okno
pro přidávání objektů majících základní tvar (obdélník/kvádr, kruh/válec, atd..).
Viz také: Přidávání objektů
[Obsah]
VLASTNOSTI OBJEKTU
- Druh
- Změní tvar objektu. Není dostupné u složitějších objektů.
- Popisek
- Text, který se zobrazuje na objektu nebo jméno objektu v uživatelské knihovně.
- Šířka, Hloubka, Výška
- Rozměry v osách x, y a z. Mohou to být desetinná čísla.
- Pozice x, y, z
- Pozice v místnosti. L vedle pozice znamená, že používáte
lokální souřadnice.
- Otočení
- Otočení ve stupních. K editaci rotace navíc můžete
použít pomocníka vedle ní a pokud přitom budete držet klávesu Shift, rotace se bude
měnit v násobcích 45 stupňů.
- Barvy
- Různé barvy. Jestliže je odškrtnete, odpovídající část objektu se stane neviditelnou.
- Styl
- Styl čáry, čárkovaná čára se používá například u objektů visících nad jinými.
- Přichytit ke zdi
- Objekt musí zůstat ve/u zdi. Platné v současné době jen u oken a dveří.
- Uživ. knihovna
- Viz kapitola o uživatelské knihovně.
Viz také: Přidávání objektů, Uživatelská knihovna
[Obsah]
VLASTNOSTI TEXTOVÉHO POPISKU
- Pozice
- Pozice v místnosti. L vedle pozice znamená, že používáte
lokální souřadnice.
- Zarovnání
- Zarovnání textu.
- Písmo
- Výběr písma pro popisek.
- Barvy
- Různé barvy. Jestliže je odškrtnete, odpovídající část objektu se stane neviditelnou.
- Text
- Text, může být víceřádkový.
Viz také: Přidávání objektů, Vlastnosti objektu
[Obsah]
SEZNAM OBJEKTŮ
Menu: Objekty->Seznam.
Zobrazuje seznam všech objektů v místnosti, ale jen z viditelných vrstev.
Kliknutím pravým tlačítkem myši můžete objekty odmazávat a také měnit jejich vlastnosti.
Je možné zkopírovat celý seznam do schránky a pak jej vložit do nějakého textového editoru.
Viz také: Vrstvy
[Obsah]
PROZKOUMAT V 3D - NASTAVENÍ
Menu: Pohled->Prozkoumat v 3D.
- Startovní pozice
- Pozice prvního pohledu. Ukládá se i do souboru s místností.
- Vybrat v obrázku
- Můžete vybrat startovní pozici myší.
- Otočení
- Otočení ve stupních. K editaci rotace navíc můžete
použít pomocníka vedle ní a pokud přitom budete držet klávesu Shift, rotace se bude
měnit v násobcích 45 stupňů.
- Průhlednost zdí
- Vyberte, jestli chcete vidět zdi. [výchozí: plné]
- Zvětšení
- Zvětšení virtuálního světa. 200% znamená, že 1 cm v místnosti budou
2 cm ve virtuální realitě. [výchozí: 100%]
Viz také: Prohlížení v 3D
[Obsah]
LOKÁLNÍ SOUŘADNICE
Menu: Pohled->Lokální souřadnice.
- Počátek
- Nová pozice počátku souřadného systému v místnosti.
Osa x stále v obrázku jde odleva doprava a osa y shora dolů.
Osa z není ovlivněna.
- Vybrat v obrázku
- Můžete vybrat počátek myší.
- Používat lokální souřadnice
- Zapnout/vypnout lokální souřadnice.
Viz také: Začátek práce, vytvoření místnosti,
Vlastnosti místnosti
[Obsah]
TISK
Menu: Místnost->Tisk.
- Tiskárna
- Jméno vybrané tiskárny.
- Nastavení
- Výběr tiskárny, orientace papíru, kvality tisku...
- Maximalizovat
- Kresba místnosti bude co největší vzhledem k velikosti papíru
a přítomnosti dalších textů.
- Měřítko
- Tisk místnosti v jistém měřítku, kde 1:50 znamená, že 1 cm na
papíru je 50 cm ve skutečnosti. Největší možné měřítko je zobrazeno vedle.
- Tisknout barevně
- Barevný nebo šedotónový tisk. [výchozí: zapnuto]
- Okraj stránky
- Volné místo na papíru. [výchozí: 1.5 cm]
- Titulek
- Zatrhněte, jestliže chcete nad obrázkem vytisknout nějaký velký nápis.
- Nakreslit měřítko
- Zatrhněte, jestliže chcete napravo pod obrázkem vytisknout měřítko.
- Pozn. 1, Pozn. 2
- Zatrhněte, jestliže chcete menším písmem pod obrázkem vytisknout nějaké
dodatečné informace. Do Poznámky 1 se, pokud je to nastaveno v Možnostech,
automaticky vloží rozměry místnosti.
Tip: jestliže chcete tisknout v měřítku 1:50, ale obrázek
se na stránku nevejde, zkuste zmenšit okraj stránky, vypnout všechny texty
nebo otočte papír v Nastavení tiskárny.
Viz také: Ukládání do souboru, tisk a export
[Obsah]
MOŽNOSTI
Menu: Konfigurace->Možnosti.
- Výchozí název jednotky
- Jednotka použitá v nové místnosti. [výchozí: cm]
- Automaticky měnit velikost okna
- Měnit velikost hlavního okna podle
velikosti místnosti a zvětšení. [výchozí: zapnuto]
- Otevírat soubory v optimálním zvětšení
- Začne se zvětšením, při kterém je vidět
celá místnost. [výchozí: zapnuto]
- Možno posouvat objekt bez výběru
- Jestliže je nezaškrtnuto, musíte nejprve
kliknout na objekt, tím jej vybrat, uvolnit tlačítko myši
a pak teprve hýbat. [výchozí: zapnuto]
- Export vždy ve 100% zvětšení
- Použít 100% zvětšení při
ukládání jako obrázek a tisku. Tento obrázek může být
velmi velký a nemusí se vejít do paměti počítače. V tom případě vypněte
tuto možnost. [výchozí: zapnuto]
- Přidávat text s velikostí místnosti
- Nakreslí text s rozměry místnosti
do levého dolního rohu souboru s obrázek nebo vyplní Poznámku 1 při tisku. [výchozí: zapnuto]
- Výchozí barvy objektu
- Počáteční barvy nových objektů.
[Obsah]
LOKALIZACE
Od verze 1.11 je program dodáván i v jiných jazykových mutacích
než jen v češtině. Překlady zajišťují normální lidé, kterým se
zdá, že je program užitečný, a chtějí ho tak podpořit.
Pokud se i vy chcete zapojit a přispět svým překladem, který ještě
neexistuje, a viděli jste alespoň jeden program v daném jazyce,
kontaktujte nás na adrese jadamec@bigfoot.com.
Stačí přeložit jediný soubor (jsou v podadresáři Language)
a pro správnou funkčnost vložit správnou konstantu do řádku LanguageID
(tu dodám). Překládat můžete jakkoli volně, celkový smysl by však měl
být zachován. Překlad tohoto nápovědného textu není nutný ani příliš doporučený.
Detailní instrukce:
- Před začátkem překládání se určitě podívejte na
webové stránky, jestli už to náhodou někdo neudělal před vámi!
A stáhněte si tam poslední verzi programu. Rádi zodpovíme všechny
vaše otázky poslané e-mailem.
- V instalačním adresáři s jazyky (typicky C:\Program Files\Room Arranger\Language)
se jednoduchým textovým editorem (Notepad/Poznámkový blok, TextPad,...) podívejte
na už existující a vyberte si jazyk vám nejbližší, nejlépe češtinu - tedy soubor
arr_cz.lng. Vytvořte jeho kopii s názvem nového jazyka (např. arr_de.lng
pro němčinu).
- V souboru přeložte všechny řetězce za ItemN=, změňte na začátku souboru jméno jazyka
a vymyslete si nějaké jiné číslo v LanguageID (správnou konstantu
dodáme či opravíme sami).
- Spusťte program a vyberte váš nový jazyk. Projděte všechna dialogová okna
a zkontrolujte správnost a to, jestli se všechny texty vejdou do jim
přiděleného místa. Pokud ne, použijte jiný obrat či zkratky. Při editaci jazykového
souboru za běhu programu musíte pro načtení změn znovu vybrat (stejný) jazyk
v konfiguraci nebo restartovat program.
- Pošlete váš výsledek, už se na něj těšíme!
- Při dělání na nových verzích programu stačí dopřeložit vždy asi 30 nových položek,
které jsou zřetelně označeny.
[Obsah]
Pro export do PNG bylo použito produktu TPNGImage od Gustava Dauda.
Díky.